Lekáreň = zdravotnícke zariadenie?

26. mája 2022, augmentin, slovenský lekárnik

Život prináša situácie, ktoré vás prinútia sa zamylieť. Tak napríklad posledné nariadenie vlády ohľadne nosenia rúšok. Platí aj pre lekárne, no máloktorý pacient vstupujúci do lekárne si uvedomí, že lekáreň spadá do kategórie zdravotníckeho zariadenia. Veď ako by aj mohli?

Prvý týždeň po zmene opatrení sme s návštevníkmi lekárne bojovali. Naše laborantky každého, kto vstúpil bez rúška, vypoklonkovali von s oboznámením daného subjektu, že lekáreň je zdravotnícke zariadenie a preto musia mať rúško! Povedali to skoro všetkým ľudom navštevujúcim v tom čase naše „zdravotnícke zariadenie“. Bolo to zlé a plodilo to veľa negatívnej energie. Po jednom týždni sme to vzdali. Lekáreň, v ktorej pracujem, je v supermarkete a v tom nikto rúška nemusí nosiť. Tak prečo v lekárni? Veď sú iba v ďaľšom obchode! Odpoveď je, že ľudia nás takto vnímajú. Ľudia u nás síce dostanú zdravotnú starostlivosť vo forme krabičiek liekov, no to je asi všetko! Nezáleží na tom, koľkokrát za deň im vysvetlíme, že sú v zdravotníckom zariadení.

Zo zdravotníckeho servisu im poskytujeme naozaj málo. Ani to : „tri krát denne jednu tabletku po jedle“ sa nám do „starostlivosti“ nevmestí lebo ľudia majú papier od lekára a tam je to napísané. Tak sa mnohí z nás tlačení ekonomikou uchýlili k mechanickému dispenzovaniu liekov. Možno nás už skoro vymenia za roboty. Tie budú bezchybne vydávať krabičky s nalepenými inštrukciami a plne nás – famaceutov zastúpia.

Prečo však? Pracoval som v prostredí, kde je lekáreň chápaná ako prvá voľba pre ľudí, kde nájdu odborníka-lekárnika a dostanú radu. Nie je to ich lekár. Lekáreň je chápaná ako miesto, kde nemusia sedieť v čakárni aby sa o nich postarali. Vlády takýchto krajín vítajú túto spoluprácu, lebo im my farmaceuti pomáhame so zdravím národa. Farmaceuti sa neustále zapájajú do rôznych kampaní informujúcich občanov o tom,ako si zachovať zdravie. „Poraďte sa so svojim lekárnikom“ tam nájdete na každom kroku. Na Slovensku dostávam po svojej odbornej rade odpoveď: spýtam sa svojho lekára. „Prečo?“, chce sa mi zakričať. Veď ste sa už spýtali mňa, svojho farmaceuta! Lekár si získal ich dôveru ľudí svojimi vedomostami a starostlivosťou o nich. Prečo nie my lekárnici? Sme na chvoste v poskytovanej úrovni zdravotníckej starostlivosti v Európe? Prečo nás aj ľudia takto chápu? Kde sa stala chyba a ako sa dá napraviť? Naše odborné vzdelanie a znalosti nás posúvajú na prvé miesta. No priestor a nástroje na používanie pre nás chýbajú a je treba ich vytvoriť našimi odbornými zástupcami. . Viem, že väčšina z nás je schopná sa novým trendom prispôsobiť. Sám som jedným z vás, tak preto to viem!